Unikuvia – miksi nukkuminen on tärkeää?

Olen hiljattain pohtinut paljon unentarvetta ja siihen liittyviä asioita.

Unentarvehan on hyvin yksilöllistä ja ihmisen tavallinen unen pituus on n. 7,5 tuntia. Lukemani mukaan pieni osa ihmisistä kuuluu lyhyt- tai pitkäunisiin, joiden unentarve vaihtelee alle viidestä tunnista kymmeneen tuntiin. Itse tarvitsen unta tavallisen 7,5 tunnin ja pitkäunisen kymmenen tunnin väliltä. Arkena, eli työpäivisin pärjään juurikin tuolla 7,5-8 tunnin yöunilla. Viikonloppuna saatan ottaa univajetta kiinni 9-10 tunnin unilla.

 Olen aina ollut “hyvä nukkuja”. Nukahdan nopeasti ja nukun sikeää unta, enkä havahdu pieniin ääniin, joskin elämäntilanteesta riippuen olen huomannut tuossakin asiassa muutoksia. Esim. silloin kun nyt jo edesmennyt tyttökoiramme sairasti ja sai yöllä kohtauksia, havahduin pienimpäänkin ääneen, sillä pelkäsin niin kamalasti koiran taas saaneen slaakin. Myös stressillä on vaikutusta uneen ja kun esim. opinnot kävivät kiivaimmillaan vuosi sitten, kaikki asiat tulivat uniin ja nukuin levottomasti.

IMG_9819.jpg

Aloittaessani “Rantakuntoon” -projektini vuoden alussa, unenlaatuni on parantunut entisestään. Tämä on selkeästi kytköksissä lisääntyneeseen liikuntaan. 6 kertaa viikossa tapahtuva treenaus saa kropan fyysisesti väsyneeksi. Vaikka vireystasoni on ihan toinen vaikkapa rankkaan syksyyn verrattuna, jolloin en jaksanut tehdä mitään, olen iltaisin ihan eri tavalla väsynyt nyt, kun arkeen kuuluu aktiivinen urheileminen. Olen väsynyt sellaisella hyvällä tavalla ja nukkumaan meneminen tuntuu kuin palkinnolta päivän päätteeksi. 

Liikunta onkin paras tapa parantaa unta, sillä säännöllinen liikunta lisää unen kestoa ja kohentaa sen laatua. Tämän olen selvästi saanut huomata. Vähäisellä unenmäärällä on negatiivisia vaikutuksia, joita itse en kyllä ainakaan halua. Univaje vaikuttaa muistiin, keskittymiskykyyn ja oppimiseen, sillä uni auttaa aivoja jäsentämään päivällä opittuja asioita ja jättää ne pysyvään muistiin. Univaje vaikuttaa myös isosti mielialaan. Kukapa ei tietäisi miltä tuntuu olla väsynyt ja kiukkuinen!? Ne kulkee usein käsi kädessä. Parhaimmillaan reilu univaje vastaa promillen humalaa, joten ei todellakaan ole ihan sama, hyppääkö auton rattiin kuolemanväsyneenä tai tekeekö tärkeitä päätöksiä.

Kuten makkarissamme olevasta taulusta näkyykin, uskon täydellä sydämellä kyseiseen lauseeseen:
“Sleep – it will be better in the morning.”

Uni ei pelkästään ole tae paremmalle henkiselle jaksamiselle. Yön aikana tapahtuu myös urheilusuorituksista palautuminen, joka on tällä hetkellä itselleni todella tarpeen tämän projektin myötä. Keho uudistuu yön aikana, täyttää energiavarastot ja poistaa kuona-aineita, kuten urheilusta kertyneitä maitohappoja ja muita lihaksiston jätetuotteita. Treenaajalla väsymys ja kipeät lihakset kertovat huonosta palautumisesta. Mitä paremmin palaudut, sitä paremman vastineen saat harjoittelullesi ja sitä parempi on myös seuraavan kerran teho. Toisin sanoen, palautumisen aikana tapahtuu se kehitys. Jos siis treenaat säännöllisesti tai tavoitteellisesti – nuku! 🙂

IMG_9829.jpg

Unenlaatuun voi toki vaikuttaa myös ulkoisilla asioilla, kuten huoneilman lämpötilalla, patjan kiinteydellä, tyynyn pehmeydellä sun muilla. Myös lakanavalinnoilla voi vaikuttaa unenlaatuun. Sitten voi kokeilla kikkakolmosia; levottomista jaloista kärsivä voi asettaa raskaamman peiton jalkojen päälle rauhoittamaan, vilukissa voi sujauttaa lämmitetyn kauratyynyn peiton alle ja kuumakalle voi vaihtaa peiton lakanaan. Sanotaan, että viileämmässä nukkuu paremmin ja se on kyllä totta. Meidän makkari on kesällä kuin pätsi ja jo aikaisin aamusta (kiitos huonetta lämmittävän aamuauringon), herää hikilätäköstä. Ollapa ilmalämpöpumppu…

Patjat olemme uusineet kolmisen vuotta sitten ja unenlaadussa sen huomasi silloin heti. Tarvitsen itse vähän tukevampaa patjaa. Pehmeällä patjalla nukkuessa tulee selkä kipeäksi ja minulla onkin puolikiinteä patja. Seuraavaksi pitäisi satsata parempiin tyynyihin. Nyt kuitenkin olen iltaisin niin väsynyt, että on ihan sama, vaikka pään alla olisi tiiliskivi. Omia nukahtamisen keinoja on välttää kirkkaita näyttöjä ennen nukkumaanmenoa. Ne stimuloivat aivan liikaa. Luen Bloglovin-sovelluksella kännykästä blogeja ja olen tämän pyrkinyt jättämään pois juuri ennen sänkyynmenoa. Ennen luin blogeja jo sängyssä ollessani. Myöskin joogasta oppimiani hengitys- ja hiljentymiskeinoja käytän ennen nukahtamista. Herään aamuisin levollisena ja levänneenä ja ilman lihassärkyjä. Treeni siis menee perille ja palautuminen on riittävää. Jaksan myös päivän ihan eri tehoilla nykyään.

Liian moni vähentää yöunien pituutta keretäkseen tekemään miljoona muuta asiaa. Uni on kuitenkin tärkeä investointi parempaan oloon ja aika hiton huono kohde ajan varastamiseen. Siispä ihmiset, liikkukaa ja levätkää! Aika helpot avaimet hyvään oloon… 🙂

6 kommenttia “Unikuvia – miksi nukkuminen on tärkeää?

  1. Kiva postaus :). Unella ja unenlaadulla on aivan mielettömän suuri merkitys – itselläni esimerkiksi muutamakin perättäinen huonosti tai liian vähillä tunneilla nukuttu yö saattaa helposti laukaista migreenin, joka on itselleni aina merkki, että nyt pitäisi hidastaa ja antaa kehon vain olla. Illalla nukahdan yleensä aina melkeinpä heti, kun käyn nukkumaan, mutta etenkin stressissä olen huomannut, että saatan aamulla herätä monta tuntia ennen kellon soittoa, ja sitten loppu'yö' meneekin pelkäksi pyörimiseksi ja kellon vahtimiseksi. Patjan merkitys on myös tosi suuri – itsekään en voi nukkua liian pehmeässä sängyssä, vartalolleni sopii parhaiten jämäkkää tukea antava patja :). Ja peiton täytyy olla super lämmin, sillä palelen niin helposti!

    1. Migreeni on ikävä vieras! 🙁 Itsellä puhkesi migreeni ensimmäistä kertaa ikinä viime syksynä rankan ajanjakson tuloksena. Se on tosiaan vahva merkki siitä, että nyt pitää antaa aikaa itselle. Tuo pyöriminen kelloa kytäten on tuttua kauraa. Onneksi sitä tapahtuu nykyään enää tosi harvoin.<br />
      <br />
      Täällä myös toinen vilukissa! 🙂

  2. Riittävällä unen määrällä on kyllä merkittävä vaikutus kaikkeen jaksamiseen ja vireystilaan. Mulla on viimeisten kuuden vuoden aikana (!) ollut unet vähällä, kun kaikki meidän lapset on olleet huonoja nukkuja kahteen ikävuoteen asti. Nyt on alkanut helpottamaan, kun nuorin heräilee enää pari kertaa yössä.. Silloin tällöin kun saa nukkua koko yön ilman heräämisiä, niin olo on heti niin paljon pirteämpi. Tuntuu että silloin on virtaa jakaa vaikka koko maailmalle :D<br />
    <br />
    Liikunnalla on tosiaan iso merkitys unen laatuun, sen olen itsekin todennut. Huomattavasti sikeämmin nukkuu silloin, kun on käynyt treenaamassa.

    1. Moni pienten lasten äiti voi varmasti samaistua tuohon! Onneksi meidän likka oli vauvasta saakka hyvä nukkuja ja me posottelimme 9 tunnin yöunia jo muutaman kuukauden ikäisestä lähtien. Tyttö on selvästi perinyt omat unenlahjani! 🙂 <br />
      <br />
      Hyvin nukuttua yötä ei voita mikään! Onneksi säkin pääset lapsikatraasta huolimatta vähän omiin harrastuksiin, sillä hyvinvoiva äiti on koko perheelle vain hyväksi. 🙂

  3. Olen aina ajatellut että en ole kateellinen ihminen, en kadehdi keneltäkään mitään. Mutta viime vuosina olen huomannut että on yksi ominaisuus, jota joiltakin ihmisiltä kadehdin ja se on hyvät unenlahjat. <br />
    <br />
    Minä noudatan kiltisti kaikkia yleisiä nukkumisohjeita: pimeä viileä makkari, sama vuorokausirytmi arkena ja viikonloppuna, harrasta liikuntaa (mutta ei liian myöhään!) jne jne. Mutta eipä ole uneni määrä ja laatu kovin kummoista. Eikä siihen ole mitään fyysistä syytä, joten sille ei voi mitään. Joskus nappaan illalla rauhoittavan lääkkeen ja nautin siitä kun nukun vaihteeksi yhden yön kuin &quot;normaali ihminen&quot;. <br />
    <br />
    Ei voi kuin ihmetellä ihmisiä, jotka ehdoin tahdoin valvovat yökaudet ja joita pitää muistuttaa nukkumisen tärkeydestä.

    1. No onneksi tuon kateuden laatu ei ole ihan pahinta sorttia 🙂 Mutta ymmärrän hyvin, että jatkuva huono-unisuus syö naista. Itsellä on ollut joskus vuosia sitten työn aiheuttama uupumus, jonka takia nukkuminen ei onnistunut kuukausiin. Se veti nopeasti mehut ja olo oli tokkurainen jatkuvasti. Silloin sain lääkäriltä nukahtamiseen lääkkeitä ja ne pelastivat pahimman yli. En koskaan halua kokea enää samaa unettomuutta ja yritän kaikin tavoin välttää ajautumasta enää saman tyylisiin tilanteisiin.<br />
      <br />
      Toiset vain yksinkertaisesti nukkuvat paremmin tai huonommin kuin toiset ja se tulee kyllä ihan syntymästä asti luulen. Iän myötähän unen syvin osuus vähenee, kunnes loppuu kokonaan ja sen takia moni vanhus ei nukukaan enää kunnolla, vaan kukkuu ylhäällä aamuyöstä. <br />
      <br />
      Olet varmasti kokeillut kaiken maailman vippaskonstit lämpimästä maidosta lähtien? Entäpä luontaistuotteet, joissa on valeriaanaa? Itsellä ainakin jooga ja sellainen hiljentyminen on ollut hyvä lisäkeino. Huomaan selvästi, että nukkumaan meneminen ja nukahtaminen on &quot;kivempaa&quot;, jos sitä on edeltänyt rauhoittuminen ja hiljaisempi äänimaailma. Myös kuppi teetä ja sauna ovat oiva unilääke.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *